Vi blir glada om ni lägger in en kommentar, så att vi ser vem som tittat in!



Dag 4 Onsdag den 8 juni


Som vanligt vaknar jag (Lasse) tidigt och straxt efter 5 är jag i farten. Går en sväng på bryggan och får reda på att det är 0 gradigt och ca 14 m/s. Men båten ligger i lä och vi har det ganska behagligt. På em bär det i väg till Smeerenburg. Platsen har använts av holländska valfångare och det finns fortfarande mycket lämningar kvar.




Sen bär det direkt av till Virgohamna. Här huserade polarforskaren Andre under sent 1800 tal. han skulle försöka nå nordpolen med ett luftskepp men det lyckades inte speciellt bra.

Eftermiddagen bjöd på en spännande tur i Zodiakerna. Här är en polarräv. 

Is i massor

 Fågelberg





På såna här klippor kryllar det av fågel. Ibland ser det ut som en bisvärm ovanför huvudet.


Storsäl


 På kvällen var det dax för middag. Här är vår favoritservitör, German. Han var en rolig filur som hela tiden skojade med oss.


 Så här såg menyn ut varje måltid utom möjligen frukost. Vi har ätit jättegod mat hela veckan. Tre-rätters både till lunch och middag, fisk på längden och tvären för oss som ville, och det behövs för programmet är intensivt. man får aldrig en chans att ta någon siesta...


Vid 22-tiden på kvällen vad det skumpadax igen. Då styrde skutan ut en bit i öppna havet och vi passerade 80 breddgraden. Så här tidigt på säsongen kan man inte vara säker på att nå så långt norrut på grund av is, men vi hade tur och lyckades.

På nattkröken satt vi som vanligt uppe länge. Länge sen jag sov så lite under en vecka. Ofta var vi uppe till 02-tiden, sen sov man några timmar och var uppe vid 5 igen.
Konstaterar att hjärnan inte alls fattar vad som är dag och natt. En annan egenhet jag har märkt är att jag inte alls har någon kontroll på vilken riktning väderstrecken har, nåt jag i normala fall mycket sällan har något probelm med. Är ju uppväxt i skog och mark och brukar kunna orientera mej väldigt bra även utan kompass. Här är det stört omöjligt trots flera försök att rätta till hjärnan med kompassen i styrhytten.


Berith har lärt mig (Märit) ett sätt att få som jag vill. Handviftning!
"Se så Stefan, iväg med dig nu...gör ditt eller gör datt!"
Den verkar fungera allatiders, så den viftningen började jag praktisera redan på båten!
Helena var inte sen att ta efter hon heller.
På brorsan funkade det sisådär, hoppas det går bättre hemma hos "gubben".   ;-)
Vid halv ett-tiden upptäcker Helena en valross ca 500 m från oss. Vi gör några tappra försök att fota, men avståndet är alldeles för långt så vi ger upp. Vi fotsätter med vår målsättning att tömma baren, men vi lyckas inte med det heller. Kl 2 ger vi upp denna intressanta dag.
Nya tag i morgon




 

2 kommentarer:

  1. Helena Svedberg21 juni 2011 kl. 21:57

    Det där med handviftning kommer jag förmodligen behöva gå kurs i........för jag VILL kunna!!!

    SvaraRadera
  2. Helena, du KUNDE på båten! Men, det var ju brorsan det. Å andra sidan har du ju kontroll över honom nu då. Fråga Berith om du kan få intensivkurs en helg! =) Här hemma funkar det ypperligt, har t om börjat köra det med sönerna!

    SvaraRadera