Vi blir glada om ni lägger in en kommentar, så att vi ser vem som tittat in!



Dag 1 Söndag 5 juni Avresa och ankomst

På väg hemifrån. -1 och frost ute.

Ett litet stopp på vägen.
Här åker triangiaköket fram och riktigt kokkaffe görs iordning.

Karlsson hittar en liten blomma, tror det är en smultronblomma. Fota, fota!

Parkering på Gardermoen. Inte lätt att hitta här inte.
Vi körde nog några varv innan vi kom hit.
Som tur var, så låg inte busshållplatsen så långt ifrån. Vi kunde ta vår packning och gå dit och sen bli transporterade till rätt ställe på flygplatsen.
Ett bestyr var det att komma igenom säkerhetskotrollen. Inte för min del, men Lasse fick gå igenom ett antal gånger innan dom släppte iväg oss (honom), det pep och hade sig varje gång han gick igenom bågen. Två helt orutinerade, som skulle ut på äventyr!
Ja, säger då det, "toka" på grönbete!

Jag (Märit) hade laddat med 2 förpackningar åksjukepiller. Jag har inte flygit på 30 år, men det tyckte jag INTE om då och har inte flugit sen dess. Men tänka sig...inte ett dyft att obehagskänslor!
Wow, tror banne mig jag ska ut och flyga oftare!
Varken stigning eller landning gjorde mig nåt, det som varit så besvärligt innan.

Framme  på Svalbard och Longyearbyen. Fullt dagsljus trots att klockan visade midnatt.
Buss väntade, för att frakta oss till hotellet inne i byn (huvudstaden).
Vid entrén fanns den här skohyllan.
Här förväntades man att ta av sig uteskorna! En sed, som lever kvar sen förr.
Efter installation på hotellrummet besökte vi puben. Öppet alla dagar till 02.00.

Karlsson ser nöjd ut! Klockan är här 00.30.
Herreminje, gamla folket, vaken nu, och är på "lokal"?!?!

Utsikt från hotellfönstret. Vi börjar ana vad som väntar oss, nästan...kanske.

2 kommentarer:

  1. Helena Svedberg21 juni 2011 kl. 21:48

    Följer med spänning bloggen och är så tacksam att ni har den, det gör att även jag vet vad jag sett och vart jag har varit :-)

    SvaraRadera
  2. Helena, du skrev väl lite dagbok du också?!
    Det kan faktiskt tänkas att vi skrivit helt galen platsangivelse och tider mm fastän vi skrev ner lite både jag och Lasse. Fast det är det ju inte så många som kan veta förstås :)

    SvaraRadera